Eilandhoppen (dag 10)

12 september 2016 - Lopar, Kroatië

Eiland Rab, dorpje Lopar.Deze morgen beslisten we last-minute om de ferry te nemen naar het eiland Rab! Eiland nummer 7 op ons lijstje gedurende deze reis! Lopar staat bekend om de plaats waar de meeste zandstranden zijn langs de Adriatische kust, en aangezien wij al genoeg hadden van die kiezelstranden, was het tijd voor zand!!

Eerst was het nog vanuit onze B&B 30 km rijden naar Valbiska, of Valbrinska, of ... We hadden het opgezocht, waar de ferry vertrok, maar éénmaal in de auto was het ons niet meer zo duidelijk hoe dat dorpje noemde. De GPS leek het ook niet te kennen. Uiteindelijk vonden we op de kaart dat het dus Valbiska was, maar daar aangekomen bleek het geen dorp te zijn, maar gewoon een aankomst/vertrekplaats van de ferry. We parkeerden de auto daar (deze zouden we vandaag niet meenemen op de boot) en gingen de boot op. Onder een stralende zon, met een zalig windje, vaarden we 80 min tot aan Lopar!IMG_0388

IMG_0372IMG_0371

Aangekomen op Lopar vonden we onmiddellijk een mooi zandstrand. Blijkbaar een zeer kindvriendelijk strand, want je kon wel heel ver wandelen in de zee en je ging amper dieper. Mensen die al 100m er in de zee stonden zaten met moeite tot aan hun knieën in het water. Grappig, maar ook wel lastig als je even dacht verfrissing te gaan zoeken in het water, want je moest ver wandelen voor je diep genoeg was, maar ook heel ver terugkeren dus. Wat een rust hier, in vergelijking met het strand gisteren in Baska. Hier en daar een gezin met kleine kindjes die in hun blootje rondlopen en ook af en toe wat oudjes die komen pootjebaden, maar verder zeer weinig volk hier. We genoten van de stilte!

IMG_0379IMG_0377IMG_0376IMG_0380

Na wat zonnen, lezen, ravotten in het water, ... gingen we rond 16u30 nog even wandelen langs de zee. Een pad bracht ons langs de kust, langs de rotsen, ... We stopten nog even om wat te lezen en dan zagen we plots de Jadrolinija voorbij passeren. Hoog tijd dus om ons gerief te verzamelen en terug te gaan richting boot.

Aangezien het reeds 18u30 was toen de boot vertrok, zaten we op de boot terwijl de zon onder ging. Een prachtige zonsondergang vanop het water te aanschouwen.

IMG_0393IMG_0391IMG_0395

Terug aangekomen op Krk reden we onmiddellijk door naar Baska om daar pizza en lasagne te gaan eten.

Rond 22u gingen we terug richting B&B om ons bedje in te kruipen.

Groetjes