Boedapest (dag 2)

4 september 2016 - Boedapest, Hongarije

Deze ochtend ging de wekker om 08u. Veel te vroeg voor ons beiden, al was de reden nogal verschillend. Dietmar was gisteren als een blok in slaap gevallen, het duurde geen 5 min denk ik. Hij is dan ook pas deze ochtend wakker geworden van de wekker. Ik daarentegen ben pas om 23u30 in slaap gevallen (te warm, jeukende handen, te veel lawaai ...) en was om 05u10 een eerste keer weer wakker. Daarna nog een dutje gedaan, maar het gevolg was dat ik deze morgen nog doodmoe was.

Maar we moesten uit bed want om 09u mochten we onze fietsen gaan ophalen. Nadat we die hadden opgehaald, gingen we nog vlug om boterkoeken (ons ontbijt) in de Aldi hier om de hoek om dan op de fiets te springen.

IMG_0039IMG_0040

De stad verkennen per fiets ... Het was af en toe een uitdaging want soms wisten we gewoon niet of we al dan niet op de openbare weg mochten rijden (geen fietspad, drukke wegen, ...). Maar uiteindelijk was het een vlotte manier om ons snel te verplaatsen door stad Boedapest.

In eerste instantie staken we de Donau over om naar het Koninklijk Paleis te gaan kijken. Dit ligt boven op een berg, dus besloten we de fiets beneden te laten staan en te voet naar boven te gaan. Eindeloos veel trappen hebben we gedaan, maar boven hadden we een prachtig uitzicht op de andere kant van de stad.

IMG_0045

Rond het paleis ligt precies een mini-dorp met onder andere ruïnes van in de Romeinse tijd. Dietmar had er de tijd van zijn leven ...

IMG_0054

In de namiddag fietsen we dan terug het water over om nog wat in de binnenstad te fietsen. Boedapest is een prachtige stad, zo rijk aan cultuur, mooie grootse gebouwen ... Hier komen we zeker nog terug. Om 19u brachten we de fietsen terug binnen en gingen we ons wat opfrissen. Het was een warme dag (30°C) en het koelt 's avonds en 's nachts zeer weinig af.

Het avondeten werd genuttigd in het Hard Rock Café. Dit ligt in het echte centrum van de stad en 's avonds komt dit helemaal tot leven. De winkels zijn hier ook allemaal laat open (tot ongeveer 20u) waardoor er ook op dat uur nog zeer veel volk op straat is. Je ziet hier vanalles lopen, people-watching in overvloed dus :-)

Via de oever van de Donau keerden we terug richting onze slaapplaats. Nog vlug alles klaarzetten voor morgen, want dan gaan we een stuk verder reizen. Tegen morgenavond zijn we in Dubrovnik, Kroatië. Een trip van 1000km ongeveer!

Nu hopelijk een betere nacht voor mij en een even goede nacht voor Dietmar.

IMG_20160904_204403

Tot morgen!